logo
ויטמינים בהריון

ויטמינים בהריון – למה, מתי ואיך מומלץ לקחת?

כשיש לך חברה שהיא גם נטורופתית, המודעות שלך לבריאות הגוף עולה…
אותה חברה אמרה לי, שאם אוכלים כמו שצריך אין צורך בנטילת ויטמינים גם לא בהריון.
אבל מה לעשות שאני לא מהבחורות ה”בריאות” האלה? אני באמת משתדלת, והייתי רוצה מאוד לאכול על פי הספר. אבל המציאות שלי שונה.
אין מצב שאני מתחילה את הבוקר ללא כוס הקפה שלי ובלעדיו אין עם מי לדבר.
הארוחות שלי לא ממש סדירות ואני רחוקה מלהקפיד על אכילה של חמישה צבעים ביום.

הכל השתנה כשנכנסתי להיריון. בריאות העובר עמדה מעל לכל ‘תירוץ’.
אז כמו כל דבר שחיפשתי באינטרנט בנוגע להריון (התפתחות העובר וכו’) התחלתי לחקור גם לגבי תוספי הויטמינים בהריון אבל לא מצאתי משהו מרוכז שמתמקד בדברים שבאמת עניינו אותי.
אז החלטתי לחקור את הנושא, לרכז את הויטמינים הבאמת חשובים לאישה ההרה ולשתף את ממצאי איתכן. סתם ככה, כי אני נחמדה.

השאלה הראשונה ששאלתי את עצמי היתה:

האם ישנו צורך לקחת ויטמינים בהריון גם אם לדעתי אני אוכלת בצורה נכונה ומגוונת?

לטוב ולרע, בזמן ההיריון ישנם שינויים בגוף. בזמן שהעובר או התינוק היונק צורכים את אותם הויטמינים החיוניים להם מהאם, אצל האם מנגד יכול להיווצר חוסר.
כמו שגופנו הוא מקדשנו, מקדשו של העובר הוא גופה של האם. ולכן אמא יקרה, כמו שאת דואגת ושומרת על בריאות תינוקך כך גם עליך לשמור על בריאותך שלך.

אז מה כדאי לקחת ולמה?

 

חומצה פולית

מה זה: חומצה פולית הינו ויטמין מקבוצת הויטמין B. החומצה הפולית נמצאה כמסייעת לגוף לייצר תאים חדשים ובריאים. החומצה הפולית נמצאת באופן טבעי במזונות מסוימים אך עם זאת רוב הנשים לא מקבלות את כל החומצה פולית אותה הן צריכות באופן טבעי.
למה חשוב דווקא בהריון: עשוי לסייע למניעת פגמים נוירולוגים הנקראים NTD אצל העובר.
מתי להתחיל: 2-3 חודשים לפני ההיריון ולמשך ההריון כולו. בנוסף, רופאי נשים ממליצים לקחת את החומצה הפולית לאורך כל תקופת הפיריון.
שעה מומלצת: אין
לפני/אחרי אוכל: לא משנה. עם זאת, חשוב לקחת את החומצה הפולית כל יום. במידה ושכחת, קחי ברגע שאת נזכרת.
למידע נוסף אודות חומצה פולית

פרנטל

מה זה: מולטי ויטמין.
למה חשוב דווקא בהריון: בפרנטל ישנם רכיבים חיוניים כגון החומצה הפולית, ברזל, סידן וויטמינים נוספים אשר בדרך כלל חסרים בגוף במהלך ההיריון מכיוון שהעובר לוקח לעצמו את מה שצריך.
מתי להתחיל: מתחילת ההיריון ועד סוף ההנקה.
שעה מומלצת: אין
לפני/אחרי אוכל: עם האוכל.

ברזל

מה זה: הברזל הינו מינרל הידוע כמסייע למניעת אנמיה. הוא עוזר להעביר את החמצן לאיברים השונים בגוף ונמצא קשר להשפעתו על צבע העור, על כישורי החשיבה והריכוז שלנו, נשירת שיער, פיתוח השרירים, עייפות וקוצר נשימה.
למה חשוב דווקא בהריון: חוסר הברזל נפוץ בקרב הנשים בהריון מכיוון שיש הגדלה של נפח הדם וכתוצאה מזה רמות הברזל יורדות. בנוסף, גם העובר לוקח את הברזל שהוא צריך. כדאי לקחת את הברזל הרך כיוון שהוא קל לעיכול ואינו גורם לעצירות (תופעת לוואי האופיינית לתוסף הברזל).
מתי להתחיל: שליש שני להריון (שבוע 14) או כשמתגלה חוסר ברזל
שעה מומלצת: עד הצהריים, בעלי השפעה מעוררת לגוף. כדי לייעל את השפעתם על הגוף, קחו אותם בבוקר, או לפחות עד הצהריים. כך גופכם יהיה עשיר בתוספים ובאנרגיה הנוצרת בזכותם.
לפני/אחרי אוכל: עם האוכל.

אומגה 3

מה זה: חומצות שומן החיוניות לפעילותו התקינה של הגוף אך הגוף אינו יודע לייצר אותן בעצמו. נמצא כי אומגה 3 תורם לשיפור מצב הרוח והזיכרון, שיפור התפתחות מוחית ומניעה של הפרעות הכרתיות-שכליות. בנוסף, הוא אף עשוי לסייע לפעילות אנטי דלקתית, סיוע למערכת החיסונית ואפילו לבריאות השיניים.
למה חשוב דווקא בהריון: הוכח מדעית, שזה מועיל מאד להתפתחות מוח העובר ולתיפקוד הקוגניטיבי העתידי שלו. הפחתה לסיכוי רעלת היריון, ליתר לחץ דם, סכרת ואפילו הפחתה לסיכוי לדיכאון לאחר לידה.
מתי להתחיל: לפני ההריון, בזמן ההיריון ולאחריו.
שעה מומלצת: אין
לפני/אחרי אוכל: אין, מומלץ לקחת יחד עם החומצה הפולית.

סידן

מה זה: מינרל שנמצא כתורם לבניית וחיזוק העצמות והשיניים. נמצא כי הוא עשוי לשפר את מעבר הנוזלים בגוף ובכך לעזור לתפקוד התקין של הלב ומערכת העצבים. בנוסף, נמצא קשר בין הסידן למניעת יתר לחץ דם וסרטן המעי הגס.
למה חשוב דווקא בהריון: התפתחות העובר דורשת מגוף האם כמות גדולה מאוד של סידן, דבר היכול לגרום לחוסר סידן אצל האם, דבר היכול להתבטא בעיקר בעששת, ירידה בצפיפות העצם ופגיעה כללית בבריאות האם בעתיד.
מתי להתחיל: כשמתגלה חוסר.
שעה מומלצת: בערב. עלול לעורר.
לפני/אחרי אוכל: לא משנה, חשוב לא לקחת את הסידן יחד עם מזונות עשירים בברזל או עם תוסף הברזל עצמו מכיוון שהסידן מונע את ספיגת הברזל.

מגנזיום

מה זה: מינרל הידוע בחיוניותו לתפקיד השרירים והעצבים, עשוי לסייע לירידת לחץ דם, לחיזוק המערכת החיסונית, חיזוק העצמות, חילוף החומרים ואף נמצא קשר בינו לבין מניעת סכרת ומחלות לב וכלי דם.
למה חשוב דווקא בהריון: עשוי לעזור להתכווצויות השרירים הליליות ולהפחתה לסיכון ללידה מוקדמת.
מתי להתחיל: עם התכווצות השרירים הלילית הראשונה, עייפות יתר ואפילו בחילות.
שעה מומלצת: בערב. קשור לתהליכי פירוק ובנייה בכל הגוף, ולפעילות השרירים.
לפני/אחרי אוכל: מומלץ עם ארוחה. עם זאת, ניתן גם ליטול לפני השינה

ויטמין C

מה זה: ויטמין הנמצא יעיל במצבים רבים ושונים כגון: אסתמה, אלרגיות, דלקות, מחלות עור, ריפוי צלקות, תורם לפירוק הכולסטרול, מסייע בהחלמה ממחלות ויראליות וחיידקיות, מפחית סיכונים למחלות לב, לקטרקט ואפילו מפחית נזקי עישון.
למה חשוב דווקא בהריון: ויטמין סי תורם ליצירת רקמות ועצמות, שומר על נימי הדם, מסייע במניעת לידה מוקדמת, מחזק את המערכת החיסונית ובנוסף, הוא גם משפר את ספיגת הברזל.
מתי להתחיל: תחילת השליש השני
שעה מומלצת: שעות הערב.
לפני/אחרי אוכל: עם מאכלים העשירים בברזל.

ילדתי, מה עכשיו?

בשעה טובה! כידוע, התזונה הטובה ביותר עבור תינוקך בחצי שנה הראשונה (בהמלצת משרד הבריאות אפילו עד שנתיים) הוא הנקה. אך גם במידה ואת נותנת לתינוקך תמ”ל (תחליף מזון לתינוק) את יכולה להיות רגועה כי הוא מקבל את כל הויטמינים החשובים להתפתחותו (בנוסף לויטמין D בשנה הראשונה).
במידה והחלטת להניק את תינוקך, זכרי שה(ע)נקה זו בדומה להריון יכול לגרום לך לחוסר בויטמינים מכיוון שהגוף שלנו דואג קודם כל לויטמינים בחלב.
זכרי לדאוג לעצמך כי אמא בריאה היא אמא מאושרת ואמא מאושרת זה תינוק מאושר.

ויטמינים בהריון